Komu przysługuje:
- uczniom mieszkającym na terenie miasta Wałcz jeżeli miesięczny dochód ich rodziny nie przekracza 528 zł netto na osobę.
Uprawnieni do złożenia wniosku:
- rodzice lub opiekunowie prawni niepełnoletniego ucznia;
- pełnoletni uczniowie, którzy nie ukończyli 24 lat;
- słuchacze kolegium pracowników służb społecznych, którzy nie ukończyli 24 lat;
- dyrektorzy szkół, ośrodków.
Niezbędne formularze:
- wniosek o stypendium, do pobrania w zakładce "Załączniki" oraz w Urzędzie Miasta Wałcz.
Proszę zwrócić uwagę, aby we wniosku wypełnić wszystkie punkty dotyczące wysokości i źródeł dochodów, dokładnie opisać sytuację dochodową rodziny oraz podpisać wniosek wraz z pouczeniem. Wniosek zostanie rozpatrzony na podstawie dochodów rodziny z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, a w przypadku utraty dochodu - z miesiąca złożenia wniosku.
- zestawienie faktur, do pobrania w zakładce "Załączniki" oraz w Urzędzie Miasta Wałcz. – należy złożyć wraz z dokumentami potwierdzającymi wydatki we wskazanym
w decyzji terminie rozliczenia stypendium.
Wymagane dokumenty:
- pracujący:
zaświadczenie pracodawcy lub inny dokument potwierdzający wysokość uzyskanych dochodów netto wszystkich członków rodziny, osiągniętych w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku;
- w przypadku utraty dochodu:
dokument określający datę utraty dochodu np. świadectwo pracy, zaświadczenie pracodawcy itp.;
- bezrobotni:
zaświadczenie z Powiatowego Urzędu Pracy o pozostawaniu bez pracy (z prawem lub bez prawa do zasiłku) lub oświadczenie o pozostawaniu bez pracy i nieosiąganiu dochodu w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku osób niezarejestrowanych
w Powiatowym Urzędzie Pracy;
- w przypadku pobierania renty/emerytury:
decyzja ostatniej waloryzacji renty/emerytury;
- osoby objęte stałą pomocą Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej:
zaświadczenie lub decyzja o otrzymywanych świadczeniach (zasiłek stały, zasiłek okresowy, zasiłek rodzinny, zasiłek pielęgnacyjny, zaświadczenie lub decyzja
o przyznaniu dodatku mieszkaniowego/dodatku energetycznego, zaświadczenie
lub decyzja o przyznaniu świadczenia z funduszu alimentacyjnego;
- w przypadku otrzymywania alimentów:
prawomocne orzeczenie sądu zasądzającego alimenty, protokół zawierający ugodę sądową lub ugodę zawartą przed mediatorem, a w przypadku alimentów dobrowolnych oświadczenie własne lub dowody wpłaty;
- w przypadku przekazywania alimentów na rzecz osób spoza rodziny:
prawomocne orzeczenie sądu zasądzającego alimenty, protokół zawierający ugodę sądową lub ugodę zawartą przed mediatorem, przekazy lub przelewy pieniężne dokumentujące wysokość zapłaconych alimentów;
- w przypadku niealimentacji:
zaświadczenie organu prowadzącego postępowanie egzekucyjne (komornik)
o egzekucji alimentów należnych za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku
lub oświadczenie o wysokości wyegzekwowanych alimentów;
- osoby prowadzące działalność gospodarczą:
- opodatkowane na zasadach ogólnych:
zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o uzyskanych dochodach za poprzedni rok kalendarzowy i zaświadczenie lub oświadczenie o wysokości składki zdrowotnej;
- opodatkowane zryczałtowanym podatkiem dochodowym (w tym karta podatkowa):
zaświadczenie z Urzędu Skarbowego lub oświadczenie o formie opodatkowania, oświadczenie o wysokości dochodu oraz dowody opłaty składek w ZUS;
- w przypadku prowadzenia gospodarstwa rolnego:
zaświadczenie o wielkości gospodarstwa rolnego wyrażonego w hektarach przeliczeniowych z Urzędu Gminy albo oświadczenie o nieposiadaniu hektarów przeliczeniowych;
- uczniowie szkół ponadpodstawowych:
zaświadczenie lub oświadczenie o wysokości uzyskanych stypendiów, świadczeń
z tytułu praktyki zawodowej;
- studenci:
zaświadczenie z uczelni lub oświadczenie o uzyskanych stypendiach socjalnych lub ich braku;
- zaświadczenie ze szkoły/uczelni potwierdzające naukę.
Miejsce złożenia dokumentów
- Urząd Miasta Wałcz, Plac Wolności 1, 78-600 Wałcz - Kancelaria Ogólna (p.7 parter)
Opłaty
- decyzja stypendialna nie podlega opłatom.
Termin i sposób załatwienia:
- Wnioski można składać w terminie od 1 września do 15 września, a w przypadku słuchaczy kolegium pracowników służb społecznych w terminie od 1 września
do 15 października. - Po spełnieniu wszystkich kryteriów zostanie wydana i doręczona decyzja.
- Wysokość miesięcznej kwoty stypendium szkolnego uzależniona jest od miesięcznego dochodu na osobę w rodzinie ucznia i wynosi:
- I grupa dochodowa - nie mniej niż 100% kwoty określonej w art. 6 ust. 2 ustawy
z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, jeżeli dochód miesięczny na członka rodziny ucznia wynosi do 50% kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej; - II grupa dochodowa - nie mniej niż 80% kwoty określonej w art. 6 ust. 2 ustawy
z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, jeżeli dochód miesięczny na członka rodziny ucznia wynosi powyżej 50% kryterium dochodowego, o jakim mowa w art. 8 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia
12 marca 2004 r. o pomocy społecznej.
- I grupa dochodowa - nie mniej niż 100% kwoty określonej w art. 6 ust. 2 ustawy
- Złożone wnioski rozpatrzone zostaną w ciągu 1 miesiąca od daty złożenia.
W przypadku prowadzenia skomplikowanego postępowania, termin może ulec wydłużeniu. - Stypendium zostanie wypłacone po dostarczeniu zestawienia faktur (do pobrania
w zakładce „Załączniki”) oraz dokumentów (faktur, rachunków oraz innych imiennych dowodów wpłat) potwierdzających poniesione wydatki na cele edukacyjne, zgodnie
z katalogiem wydatków podlegających refundacji (katalog znajduje się w zakładce "Załączniki").
Komórka odpowiedzialna:
- Wydział Edukacji, tel. 67 258-44-71 w. 68, pokój nr 223, budynek B Urzędu Miasta Wałcz - osoba odpowiedzialna Marta Tobiasz
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 1327
z zm.) - Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. 2020 poz. 1876 z zm.)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz.U.
z 2021 r. poz. 735). - Uchwała Rady Miasta Wałcz nr VIII/XI/111/19 z dnia 24 września 2019 r. w sprawie regulaminu udzielania pomocy materialnej o charakterze socjalnym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Miejskiej Wałcz (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2019 r. poz. 5225).
Tryb odwoławczy:
- Od decyzji służy odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
w Koszalinie za pośrednictwem Burmistrza Miasta Wałcz w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.
Uwagi:
- Stypendium przyznaje się na czas trwania nauki w roku szkolnym.
- Złożenie wniosku nie jest równoznaczne z otrzymaniem stypendium.
- Rodzice ucznia, pełnoletni uczeń lub dyrektor szkoły (kolegium) są obowiązani niezwłocznie powiadomić Burmistrza Miasta Wałcz o ustaniu przyczyn, które stanowiły podstawę przyznania stypendium szkolnego.
- Stypendium szkolne wstrzymuje się albo cofa w przypadku ustania przyczyn, które stanowiły podstawę jego przyznania.
- Świadczenia z tytułu nienależnie pobranego stypendium szkolnego podlegają zwrotowi
w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
Dokumenty do pobrania:
- Wniosek o przyznanie pomocy materialnej o charakterze socjalnym w formie stypendium szkolnego - pdf, word
- Zestawienie faktur, rachunków i innych dowodów potwierdzających wydatki na cele edukacyjne ucznia - word, pdf
- Katalog wydatków.
Źródło informacji: M. Tobiasz, Wydział Edukacji